"אנדור": מוציא את הכוכבים ממלחמת הכוכבים

טלוויזיה
המסך ירד על אחת הסדרות המעניינות, החתרניות והשונות ביותר שהוציא ממנו עולם התוכן של לוקאס ומלחמת הכוכבים שלו. בדיוק הספין שייצר 'רוג אחת: סיפור מלחמת הכוכבים' ל'מלחמת הכוכבים' מתרחש גם בסדרה. חרבות אור? לא תודה.

"אנדור": מוציא את הכוכבים ממלחמת הכוכבים
"אנדור": מוציא את הכוכבים ממלחמת הכוכבים

'אנדור' היא סדרה עם המון גוונים של אפור ובהתאם לכך היא גם לא אחידה בצבעים שהיא כן מכניסה ומקבלת לתוכה. היא כל כך שונה מכל סרט או סדרה, המתקשרים לעולם שברא ג'ורג' לוקאס ועם זאת, הקסם והשכנוע שלה מתקרבים לריאליזם, שתמיד היה רק ברקע ובסאבטקסט של סרטי סדרת 'מלחמת הכוכבים'. חרבות אור לא יהיו כאן, מעט מאוד יצורים חייזריים יפגשו את פרצופיהם של הצופים במהלכה והיא עוסקת באופן מאוד פעיל בצורך האנושי לשרוד ולהילחם על הקיום. כמו כל מאבק של קטנים מול גדולים, רק שהפעם, שוב, מדובר על מורדים מול אימפריה ועל קרב, שנראה כמו כזה האבוד מראש, אשר הולך, צומח ומתפתח מהתחתית ומהגיבורים הכי לא צפויים שלו ויהפוך, עם הזמן ואת זה כולנו יודעים, לתקווה החדשה ועל מנת לשבש תוכניות של אימפריה דורסנית ואפלולית אל מול כוחות האור, שינצחו, בסופו של דבר.


לא חרב. סתם אור | צילום: IMDB

קסיאן אנדור הוא בדיוק מה ש'רוג אחת: סיפור מלחמת הכוכבים' הכניס לסדרת הסרטים המתחדשת - ספין אוף נדרש, על מנת להיכנס קצת אל הסיפור שמאחורי תהילת חרבות האור ומאסטר הג'דייז, כי כמה אפשר לדחוף את התכנים הללו מבלי להקיא, בסופו של דבר? הסדרה הזו, בניגוד לאלו של מנדו וחבריו, לא רוצה לראות פסים צבעוניים ומזמזמים מתנגשים אלו באלו, היא רוצה לקחת את הגיבורים העממיים ביותר, משני הצדדים ולהביא אותם לחזית ולשורה הראשונה. הסדרה הזו הגיעה בשביל לספר סיפור בגוונים של אפור ומבלי להתנצל על כך, היא מגיעה בשביל לספר את הסיפור של תחילת המרד ולהעלות את הניצנים אל על ובשביל זה, אין כל כך הרבה ברירות, אלא לקחת את הזמן, לבעור באיטיות ולהתפזר ללא מעט סיפורים וגיבורים, שלא תמיד ירעידו את אמות הסיפים.

סיפורי רקע מתנגשים ונמהלים במבצעים נועזים, סיפורי כליאה והימלטות דרמטית מבתי הכלא וכמובן אי אפשר בלי המערכה האחרונה, שתשחרר את הסדרה לפגרה עד הגעת העונה השנייה. 'אנדור' היא סדרה שמתנהלת בדיוק כמו גרף סינוסואידלי ולצד עליות דרמטיות ומרשימות גם סובלת מלא מעט נפילות מתח וניסיונות חיבור, שלא תמיד צולחים, למספר רב של גיבורים ובמקביל לגיבור ראשי מנומנם ולא מסעיר במיוחד. טוני גילרוי - יוצר הסדרה החליט להציב לקאסיאן אנדור יריבה אנטגוניסטית, שהיא פקידה, אבל אחת מהרעות ביותר שאפשר לחשוב עליהן. דניס גוף מגלמת את תפקידה של דידרה מירו, קצינה רחרחנית, שעולה על הזדמנות לקידום ותעשה הכל בשביל לשמר את תפקידה ומעמדה החדשים והיא פשוט אחת הדמויות הטובות, האמינות והמשכנעות ביותר שיש לסדרה להציע.


אני אחליט על איזה טופס אתה תחתום ומתי! | צילום: IMDB

הסדרה מתחילה עם שלושה פרקים משמימים למדי, אשר מספקים סיפור רקע מתמשך ונמתח גם אחורנית בזמן, על מנת להבין שיש לקסיאן אנדור גירוד קטן ומציק, שלא מרפה ממנו וגורר אותו, בעל כורחו, למאבק שאיננו שלו או כך הוא חושב, בתחילה. כמו שכולנו יודעים וגם הסדרה יודעת שאנחנו יודעים, גורלו של קסיאן כבר ייחרץ באותו סרט ספין אוף, אבל אל דאגה...במהלך כל הסדרה הוא יהיה בסדר וישרוד בשביל לחיות יום נוסף. נקודת המוצא הזו מקשה, לעיתים, לייצר מתח אמיתי בשלבי הסדרה ובכל הנוגע לתהיות הצופים על גורלו של כוכב הסדרה היבשושי ועם זאת האפקטיבי למדי. עם זאת ולמרות הכל, הסדרה מצליחה לייצר רגעי זהב מותחים ומרתקים, כאשר היא זורקת את קסיאן לפינות החשוכות ביותר ומאתגרת אותו ואת הצופים, בכדי למצוא נקודות מוצא.

על כל שלושה פרקים עבשים ובנאליים משחרר טוני גילרוי, התסריטאי של הסרט ההוא ושל הסדרה, פרק אחד של עילוי וכניסה מחודשת של הצופים לטבעת ההיקפית של הסדרה, שמבטיחה לא להשאיר תהיות רבות בנוגע ליכולתיה להתרומם. את הפרקים האיכותיים והמרשימים טווים גילרוי ביחד עם צוות הבמאים המיומן שלו בקפידה רבה ואינם מאפשרים לאף פרט לחמוק מהם, בעודם מייצרים הרבה יש מאין והמון מתח ועניין מסדרה שהכיוון הכללי שלה ברור למדי. ההתעלויות, רגעיות ככל שיהיו, מחפות על לא מעט דקות עלילה ריקות וסתמיות וסיפורי צד שמתקשים להחזיק ומעל הכל גם מטשטשים חיבור לקוי בין לא מעט דמויות, אשר מתקשות להזדחל ללב הצופים והאמור נוגע גם לגיבור הראשי של הסדרה, שעושה את המקסימום עם הכלים שיש לו ועם אלו שמעניקים לו הכותבים של הסדרה (עליה חתומים לוקאס וגילרוי).


יש ברובוט הזה כמעט אותה כמות רגש ואפילו יותר | צילום: IMDB

'אנדור' היא סדרה בוגרת ומפוכחת מאוד. היא משאירה המון אלמנטים ילדותיים מאחוריה ולא מסתכלת אחורה. חיילי משובטים מופיעים בה לקראת סופה והשטח נותר פנוי לפקידים, אשר מנסים להיות חיילים אמיתיים וככל הנראה עוד יעברו כברת דרך לא קצרה בעונה השנייה, על מנת להפוך להיות חיילים לגיטימיים במאבק המזוין והאמיתי. גם המורדים, אשר מקבלים פוקוס עמוק הרבה יותר, נראים כאילו נלקחו מסדרה או סרט שונים בתכליתם מאלו המשולבים בשאר הסרטים השייכים לפרנצ'ייז של לוקאס. המורדים נראים כמו אנשים אמיתיים, שיכולים לשבת, לתכנן ולקשור קשרים בעולם שלנו ויעשו השוואות לאיזה סוג של מורדים התכוונו המשוררים במציאות הגלובאלית שלנו.

בדיוק כמו ש'המנדלוריאן' ; וגם 'הספר של בובה פט' מנסים להתרחק מהקו העלילתי המנחה את סדרת הסרטים, כך עושה הסדרה הנוכחית, כאשר היא מבצעת קפיצה לרוחק ושמה בצד לא מעט אלמנטים, שיעזרו לכם דווקא להבין לאיזו סדרה הגעתם ובאיזו רוח היא הייתה אמורה להתבצע ולנשוב. 'אנדור' מתמקדת, כאמור, באנשים הקטנים שמאחורי המהפכה, אותה יובילו בהמשך לוק וליאה סקייווקר, צ'ואי צ'ובקה והאן סולו והיא עושה זאת נהדר, בעודה מעניקה במה לגיבורים שנמצאים בסכנה תמידית ואין להם חרבות אור, שיסיטו את היריות הבלתי פוסקות מצד צבא האימפריה וממולם נמצאים, באופן תמידי ועקבי חבורה של פקידים וחיילים פשוטים למדי, שאין בהם משהו מסעיר, מעבר לפשטות והאופן הרגיל למדי, במסגרתו הם מתנהלים מול אויביהם - המורדים, שרק מנסים להרים את ראשם בשביל לנשום חופש ולחתור אליו.


תגיב מהר...מה נופל קודם? | צילום: IMDB

בלא מעט רגעים, כאמור, הסדרה שוקעת לסיפורי צד על דמויות, אשר מתקשות לעניין או להרים אותה, אבל במקביל היא מקפידה גם לספר היטב את סיפורי המרד, הבריחה, ההתקוממות ואפילו סיפור על שוד מתוחכם, שפורץ בסערה - גרף סינוס, כבר אמרנו? קאסיאן אנדור איננו דמות מסעירה, הוא הכי רגיל שיש וכזה שלא הזמין את תפקידו במרד, אבל תפקידו המרכזי בהתקוממות העתידית מזמן אותו לבדו, על מנת שיתעלה לרגל המעמד ויהפוך להיות "האחד" שכולם צריכים בכדי להפיח חיים במאבק ההולך ומתגלגל, ללא הטריגר הנפיץ, הנדרש בשביל לפוצץ מהפכה שלמה. אל התחלת המהפכה, אותה יוזמים הלוחמים הפשוטים, לכאורה, יחברו בהמשך הגיבורים הגדולים באמת, שעל כנפי המהפכה של אותם לוחמים רגילים, ינסקו ויטיסו אותה לשלב הבא.

מעבר לדייגו לונה, שהוא הדמות הראשית, אשר לעיתים עובדת ולעיתים שוקעת לבינוניות, אפשר למצוא לא מעט שחקנים נפלאים בתפקידים קטנים ומשמעותיים. פיונה שו בתפקיד מפתח עבור דמותו של קאסיאן מגיעה קצת בהתחלה וקצת בסוף, אבל מותירה חותם. פורסט וויטאקר חוזר בתור סו גררה, לכמה הבלחות, ששופכות בעיקר אור עלילתי. סטלן סקרסגרד בתפקיד מפתח גדול ואפילו אנדי סירקיס עם הופעת אורח צנועה יחסית ופשוט נפלאה ומלאת תעצומות רגשיות, שמשאירה איזו שהיא תקווה, שאולי איכשהו ובסיטואציה מסוימת, נפגוש בו בעונה הבאה (או בזו אחריה, אם קברניטי הסדרה יצליחו לחלץ עוד טיפה מהסדרה הזו).


אפילו הוא מגיע לכמה הופעות אורח | צילום: IMDB

'אנדור' איננה מושלמת או חפה מטעויות תסריט ונפילות עלילתיות ועם זאת היא לא דומה או מרגישה דומה לאף תוכן ששווק עד כה מטעם עולמו עתיר הדימיון והסוער של ג'ורג' לוקאס. היא תמשיך לעונה שנייה, סופה ידוע כבר מראש ולא יוכל להמשיך ולהיחלב לעוד הרבה ספין אופים, מעבר לזה של הסרט והסדרה עצמן (למרות שלעולם אל תגידו לעולם לא) וככל הנראה גם תמשיך להשתפר ולסקרן, כאשר לא מעט דמויות בה יכולות להתפתח, בכל הנוגע לקשת האישית שלהן. חלק מאותן דמויות, ככל הנראה, ייפלו וייעלמו, אבל לאלו שסיקרנו את הקהל מובטחת חזרה עם עודף מוטיבציה והמשך התפתחויות עלילתיות ומתרחבות, בדיוק כמו הסדרה עצמה, שהצליחה לעצור רגע, לקחת נשימה מהעולם ה"רגיל" של 'מלחמת הכוכבים' ולייצר משהו שונה ואיכותי לא פחות ממנו.

סיכום המבקר
10/
8.0
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "אנדור": מוציא את הכוכבים ממלחמת הכוכבים
סרטים בקולנוע