"אקס-מן: הפניקס האפלה": ג'ינג'ית ועצבנית

ביקורות
קצת אחרי שסיימה להכתיר את עצמה למלכה נפרדת בצפון, מתפנה סופי טרנר בשביל לנסות ולהמליך את עצמה בעולם ה"אקס מן", נטול וולברין. אם תנסו לנקות את עצמכם מסיפורי רקע וטיים ליין עלילתי, כנראה שתהנו מסרט קומיקס גנרי למדי.

"אקס-מן: הפניקס האפלה": ג'ינג'ית ועצבנית
"אקס-מן: הפניקס האפלה": ג'ינג'ית ועצבנית

לא מזמן הועלתה טענה על ידי כותב שורות אלו בנוגע לאיכויותיו של המארוול, שהגיע טרום שקיעת "הנוקמים" - "קפטן מארוול". לא בהכרח בגלל ציפיות אלא בגלל שמארוול יודעים לעשות סרטים טובים יותר וזו הייתה התחושה האישית. הפעם לוותה היציאה מהקולנוע בתחושות מעורבות, כי באמת כמעט מעולם לא נרשמה אכזבה אישית מאף אחד מסרטי ה"אקס מן" בעבר וגם הפעם לא הייתה תחושה כזו, אך בטח ובטח לא הייתה תחושה של הצלחה. הסרט הזה לא באמת יודע מראש מה הוא רוצה מעצמו, אפילו בכל הנוגע לשם שלו. באנגלית הוא מוכתר בתור: "Dark Phoenix" מבלי לאזכר את הפרנצ'ייז, חוץ מה-X בלוגו, אבל עדיין ישנה תחושה שיש כאן ניסיון מסוים לבידול.

עם התקדמותו של הסרט, הוא מרגיש כמו שילוב של כמה סרטים שכבר צפינו בהם; הן בעולם ה"אקס מן" והן בסרטי קומיקס אחרים ורק לקראת הסוף הוא מנסה להושיע עם סצנת אקשן שמתעלה על מה שהיה עד כה. יש הרבה בעיות בסרט ואין בכך כל ספק, כאשר הראשית והראשונה שבהם היא העובדה שזהו סרטו הראשון כבמאי של סיימון קינברג, שכתב את התסריטים של לא מעט סרטי קומיקס מוצלחים יותר ופחות ("אקס-מן: העתיד שהיה", "אקס-מן: אפוקליפסה" ו"ארבעה מופלאים" המחודש והסופר כושל) אבל לא ביים עד כה אפילו אחד וזוהי הופעת הבכורה שלו על כסא הבמאי ועם זאת הוא עדיין מצליח לנפק סרט מהנה, בשורה התחתונה.


צופים ב"אקס מן" החדש בדרייב אין המקומי | באדיבות סרטי פורום פילם

קינברג, מציג אחרי 12 שנים, גרסה שונה במקצת של "אקס-מן 3: המפלט האחרון" - הסרט שסיים את הטרילוגיה הראשונה וחטף מבול השמצות בזמנו. הסרט ההוא מקבל עזרה מהסרט הנוכחי, בכך שהוא גורם ללא מעט מעריצים ומבקרים להתגעגע לאותו סרט מושמץ, נוכח גל הביקורות השליליות. גם הפעם ג'יין הופכת לפיניקס חסרת שליטה בכוחותיה, רק שהפעם אין לקהל הצופים את וולברין שיציל אותם ואותה מעצמה. קינברג לא משתמש היטב באזכור היחיד לנבל(ית) שיש ברשותו - ג'סיקה צ'סטיין, שבעיקר מתפקדת בתור השטן על כתפה של ג'ין, רק כזה הלבוש ונראה כמלאך. מעבר לכך קשה לומר שצ'סטיין מקבלת משמעות נוספת מעבר לסצנה קלה במסגרתה היא נראית ומרגישה כמו הרובוט המחסל של "שליחות קטלנית 2: יום הדין".

הבעיה וגם חבל ההצלה המרכזיים של הסרט הם העובדה שאפשר להבין בדיוק למה לצפות אחרי הצפייה בטריילר שלו. גם מעצם העובדה שמדובר בסרט מהנה בסך הכל, אבל גם מעצם העובדה שהוא בנאלי לחלוטין ומרגיש כמו סתם עוד סרט אקס מן חלול למדי. אתם יודעים בדיוק מה יקרה בכל שלב של הסרט ואין בו יותר מדי עניין, הוא אף נמשך פחות משעתיים, הזמן שהפך לזמן מינימום בסרטי קומיקס - עובדה נוספת שמרגישה כאילו פוקס רצו לסמן "וי" אחד אחרון, לפני שספינת המוטנאנטים עוברת לבעלות המפלצת של דיסני.


תכוון על ההיא בכחול | באדיבות סרטי פורום פילם

עלילת הסרט לוקחת את החבורה לשנת 1992. בשנה הזו ובסטטוס הנוכחי אקס מן הם כוח עזר בשירות הממשלה. נתקעתם עם החללית ליד רשפי אש רותחים בחלל? חכו כמה דקות, כבוד הנשיא מרים את הטלפון עם האיקס ומבקש את צ'ארלס אקסבייר. ואקסבייר? הוא רק יושב בבית (נו, מה?) וממתין להזדמנות להעלות את קרנם של אנשי ה-X שלו. כבוד הרופא / מורה שולח אותם למשימה שנראית כאילו נכתבה בהשראת "כוח משיכה" של קוארון ומהמשימה האסטתית הזו ג'ין יוצאת עם אקסטרא כוחות, עליהם אינה מצליחה לשלוט והם בעיקר מתסכלים ומפחידים אותה.

משם מתחיל מן מרדף חתול ועכבר שמזכיר קצת את עלילות רוג בסרט הראשון, רק שהמניע והמטרה תלושים, מוזרים, חסרי עניין או אפילו מסר מינימאלי כלשהו. האקס מן מנסים לשכנע את ג'ין לחזור והיא, מהפחד לפגוע בהם עם כוחותיה החדשים, עושה את הצפוי מכל - פוגעת בהם ומחפשת רק מי שיקלוט ויבין אותה. צ'סטיין מגלמת את נציגת זן החייזרים שזקוק לכוחה של ג'ין, אותו איבד בחלל החיצון, בכדי לבנות את הכוכב שלהם בכדור הארץ או קשקוש דומה ומשם בעצם נבנית לה מוטיבציית האנטיגוניסט החלשה ביותר של סרטי אקס מן או התלושה ביותר, אם ניתן לומר משהו כזה על עלילתו של סרט קומיקס.


תאמיני בעצמך, יום יבוא ותקומי מהאפר של עצמך | באדיבות סרטי פורום פילם

מגנטו מגיע להופעת אורח קצרצרה ועתירת תהפוכות ואילו צ'ארלס אקסבייר נחשף באקט די נדיר בתור מגלומן צמא פרסום וכוח, שלא בהכרח משרת את מטרת העל שלו – לשמר ולהציל מוטאנטים צעירים. גם באיזור הזה יש לא מעט בקיעים, אבל אפשר גם לדלג מעליהם. בסופו של דבר ואחת הנקודות המרכזיות היא שוב חוסר הסבלנות של הממשלה והציבור כלפי מוטאנטים, שמצד אחד מוכתרים כגיבורי על אחרי פעילות הירואית, אך מצד שני הופכים מהר מדי לאויבי ציבור כאשר הם רושמים מעידה.

כל אלו הופכים את התוצאה הסופית של הסרט האחרון, בסדרת האקסן מן, שיוצא מבין ידיה של פוקס, לתוצר זניח למדי, גם אם די מהנה לצפייה במהלכו. הכל צפוי ומגודר, בלי שום רצון להתעלות לשיאים קודמים שכבר רשמה הסדרה ולא פעם או פעמיים. היחודיות ארוכת השנים בסדרת סרטי הקומיקס של "אקס מן", שהגיעו הרבה לפני גל סרטי הקומיקס של מארוול, היא שהם תמיד ידעו להמציא את עצמם מחדש וניכר כי הסרט הנוכחי הוא רק עוד שלב ביניים רגעי, כחלק מהגשר בדרכה של סדרת סרטי הקומיקס המשובחת, בדרך כלל, בשביל להגיע לשלב הבא - דיסני.


לא יודע מה איתך, אבל אני מרגיש מטופש לאללה עכשיו | באדיבות סרטי פורום פילם

משפט על הסרט:
כיפי בסך הכל, שחרור אסקפיסטי שאתם מחפשים כאשר אתם מגיעים לקולנוע ואת זה אי אפשר לקחת ממנו.

משפט על במאי הסרט:
סיימון קינברג כתב תסריטים לסרטי קומיקס, שחלקם נחל הצלחה וחלק אחר כישלון. גם בסרטים שלא היו שייכים לז'אנר הוא היה חצוי, עד שנמאס ועבר לביים. בינתיים זה נראה כאילו יש לו עוד מה ללמוד.

משפט על השחקנים:
רשימת המכולת של הסרט הנוכחי כוללת את סופי טרנר (סאנסה מ"משחקי הכס") בתפקיד מקוטב וחיובי בסך הכל. אליה מצטרפים הקבועים: מק'אבוי, לורנס, פסבנדר, הולט, טיי שרידן, ג'סיקה צ'סטיין וקודי סמית' מקפי. רובם ככולם עושים את עבודתם נאמנה.

משפט על אורך הסרט:
כמה נעים לצפות בסרט קומיקס שאינו מגיע לשעתיים? נעים מאוד, נא להמשיך.

סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "אקס-מן: הפניקס האפלה": ג'ינג'ית ועצבנית
סרטים בקולנוע