"טיקי טאקה: בארסה של פפ": הקבוצה מלהיבה, הסרט פחות.

טלוויזיה
במשך ארבע שנים, בין השנים 2008-2012 ברצלונה סיפקה את אחת הקבוצות המלהיבות והמיוחדות שראה עולם הכדורגל, הסרט הדוקומנטרי עצמו, הרבה פחות מלהיב מהכדורגל שבארסה הציגה

"טיקי טאקה: בארסה של פפ": הקבוצה מלהיבה, הסרט פחות.
"טיקי טאקה: בארסה של פפ": הקבוצה מלהיבה, הסרט פחות.

מועדון הכדורגל ברצלונה הוא אחד המועדונים הכי מפוארים בעולם, אם לא הכי מפואר שבהם ואין ספק שיש צורך לתעד את התקופה הכי טובה שהמועדון הזה ייצר לעצמו ולקהל הכדורגל בעולם, השאלה העיקרית היא האם זה לא קצת מוקדם מידי לעשות זאת? מבחינת הבמאי: דאנקן מקמאת', כנראה שזה לא היה מוקדם מיד והוא נעזר במחבר הספר על ברצלונה: גרהאם האנטר, על מנת ליצור את הסרט.


מסי בפוזה אופיינית | באדיבות yes

הסרט עצמו מורכב משישה חלקים שמתארים כמו לבנים את בנייתה של האימפריה הקטלונית. אין סדר כרונולוגי בין החלקים אבל הם מראים איך כל חלק תורם להצלחה של אחת הקבוצות המלהיבות שהיו בכדורגל; מהקניית "הדרך של בארסה", שהתוותה על ידי יוהאן קרויף (בליווי ריאיון עם מיודעינו: ג'ורדי קרויף) והצגת מסלול העלייה מהנוער לבוגרים של לא מעט שחקני מפתח דוגמת: מסי, צ'אבי, בוסקטס, אינייסטה ורבים אחרים. שחקנים שיודעים מה הדרך שבארסה משחקת ולכן מסתגלים יחסית בקלות לבוגרים, משהו שהוא לא ברור מאילו בשום קבוצה בעולם, בטח בקבוצה עם כל כך הרבה קהל וציפיות כמו ברצלונה. בהמשך מקבלים הצופים הצצה אל סיפורו של מסי; סיפור ידוע לרוב אוהדי הכדורגל, אבל לא כזה שיזיק להרחיב עליו פעם נוספת ולראות עוד סרטונים על גבי סרטונים של מכונת הגולים הארגנטינאית.

עוד חלק בבניין ההצלחה של ברצלונה ואפילו חלק חשוב מאוד הוא ההגעה של פפ גווארדיולה לדלת הראשית, לאחר שפרש ממשחק פעיל והיה שחקן חשוב במכונה הקודמת של ברצלונה. הוא מגיע אחרי שעבר חינוך הן בתור שחקן והן כמאמן בארסה ב'. גווארדיולה מקבל את השרביט לנצח על הלהקה או התזמורת, אם תרצו, של בארסה וזאת תוך כדי שהוא מנצח במאבק את ה"נבל" בסרט – ז'וזה מוריניו. הסרט חושף קצת פרטים על האדם עצמו, שיטות האימון שלו והיחס שלו כלפיי השחקנים, המשחק עצמו ועל שיטות העבודה של אחד ממאמני הכדורגל הגדולים.


הגיבור והנבל בסרט | באדיבות yes

מצד אחד יש לא מעט יתרונות בסרט, כאשר הוא לוקח את אחת הקבוצות המלהיבות שהיו בכדורגל ומגיש ראיונות נרחבים עם אנשים כמו מסי, אבידל, דני אלבס, פיקה, קאריק (מנצסטר יונייטד) אטו ועוד רבים וטובים. הסרט גם מציג את הגולים המרהיבים והמשחקים המרתקים של ברצלונה וזה לא באמת יכול להיות רע, אבל מהצד השני הסרט לא ממש מוסיף יותר מידי מעבר למה שאוהד ממוצע לא יודע. הוא גם לא מצליח לרגש יותר מידי את האוהד הנייטראלי וזה לא שחסר חומר כזה כמו במקרה של אריק אבידאל, שחוזר לאחר מחלה קשה למגרשים ומניף את הגביע; אפילו ברגע הזה הסרט לא מצליח לסחוט לחלוחית בעין.

מבט נוסף, שמעניק הסרט לצופים, מכין את הקרקע בכל הנוגע לכיוון העתיד ומסתבר שלפחות ע"פ אלו שמרואיינים יש כבר עתיד לברצלונה גם אחרי גווארדיולה והוא אפילו התאמן תחתיו – צ'אבי. במהלך הסרט דני אלבס טוען שצ'אבי הולך להיות "גווארדיולה 2" והוא העתיד של ברצלונה בנושא האימון, טענה שנתמכת ע"י מסי, בוסקטס ואפילו ג'ורדי קרויף. בסופו של דבר ולאחר עליית כתוביות הסיום, הסרט מתברר כיצירת דוקו לא רעה בכלל, אבל הבעיה שנראה כאילו הוא יעניין בעיקר את אוהדי ברצלונה, מכיוון שנעדר בו אלמנט הריתוק לצופה הנייטראלי, כאשר הוא בעיקר נשען על הביצועים המלהיבים של ברצלונה מודל 2008-2012, אולי היה צריך לתת לגווארדיולה לביים את הסרט.


העתיד כבר כאן? | באדיבות yes

בכורה הסרט היום (שני, ה-27.5), בשעה 22:00 ב-yes דוקו, ב-yesVOD וב-STINGTV
סיכום המבקר
10/
5.5

מתוייגים בכתבה זו

תגובות
 — לפני 3 שנים
מה שמבאס בעיקר בסרט זה קטעי המשחק עצמם  —  זה כאילו לא היו זכויות שידור להראות תקצירים או גולים במהירות רגילה אז הכל בהילוך מהיר, בלי שדר ובלי כלום. הכי על הפנים שיש
כתוב תגובה משלך על "טיקי טאקה: בארסה של פפ": הקבוצה מלהיבה, הסרט פחות.
1
סרטים בקולנוע