"להעיר את המלכה": מבטיחה לכם שלא תירדמו בחושך

ביקורות
נרטיב בין שתי ציוויליזציות שונות מוליד סיפור יוצא דופן על ידידות מוזרה בין מלכה לפקיד והכל תחת מעטפת בריטית מתוחכמת ומצחיקה •לאחר 20 שנה, ג'ודי דנץ חוזרת לגלם את המלכה ויקטוריה

"להעיר את המלכה": מבטיחה לכם שלא תירדמו בחושך
"להעיר את המלכה": מבטיחה לכם שלא תירדמו בחושך

אתחיל רגע מהסוף. בשנת 1997 בדיוק לפני שני עשורים, גילמה ג'ודי דנץ' את המלכה ויקטוריה בסרט "הוד מלכותה, גברת בראון", תפקיד שהביא לה זכיה בגלובוס הזהב. כעת היא שבה לאותו התפקיד, עם אותם בגדים שחורים, אבל עם הרבה יותר קמטים על הפנים. בסרט הוד מלכותה, גברת בראון, המלכה ניהלה קשר לא ברור עם משרת סקוטי בשם ג'ון בראון שליווה אותה לכל מקום, מה שעורר שמועות בדבר רומן בין השניים לאחר מות בעלה אלברט. אני תוהה אם סטיבן פרירס חשב שרוב האנשים שכחו מהסרט הישן ויסלחו לו או שמא הוא ניסה להעביר מסר אחר תחת סרטו הנוכחי? בכל אופן, אין מה להשוות בין השניים, להעיר את המלכה לגמרי מקבל 5 כוכבים על ההומור והמשחק.


(ג'ודי דנץ' לפני 20 שנה ולפני המון קמטים | צילום: מתוך IMDB)

מאז ימי ג'ון בראון המלכה מצאה מושא חדש לידידות כי בשנת 2010 נחשפו יומניו של עבדול כארים, פקיד הודי שעבד בבית כלא בעיר אגרה שבצפון הודו. היומנים חשפו את הקשר האמיתי שהיה לו עם מלכת אנגליה וקיסרית הודו הראשונה, המלכה ויקטוריה. איך פקיד הודי ומלכת אנגליה נפגשים מלכתחילה? עכשיו אספר לכם על הסרט.

להעיר את המלכה שמביא אלינו הבמאי סטיבן פרירס ("יחסים מסוכנים") הוא עיבוד קולנועי לסיפור שערורייתי בלשון המעטה אשר תפס מקום במאה ה-18, עיבוד המנסה להסביר את טיב היחסים בין המלכה ויקטוריה לבין פקיד מוסלמי פשוט. האם היה בין השניים רומן שהמלוכה ניסתה להסתיר או שמא אכן מדובר בידידות מופלאה שהצליחה להירקם בין שני אנשים שלעולם לא תחשבו שיהיה להם משהו במשותף.


(ידידות מוזרה או רומן שניסו להסתיר? | צילום: יח"צ)

על פזאר, המגלם את עבדול, קם בבוקר והלך לעבודה בבית הכלא כהרגלו, אך אותו יום שינה את חייו לנצח כאשר נודע לו כי הוא נבחר להגיע על תקן משרת הודי שצריך להגיש למלכת אנגליה מתנה לרגל חגיגות יובל הזהב לכבודה. הסיבה שהוא נבחר לא יכלה להיות שרירותית יותר, תגלו מה היא במהלך הסרט.

כאשר אנו מגיעים יחד עם עבדול לטירת וינדזור, אנחנו נחשפים לג'ודי דנץ' המלכה במראה חלש, מבוגר, ציני, קודר ולא בריא. בשנים בהם היא נמנעה מאירועים פומביים ולבשה שחורים כסמל לאבל לאחר מות בעלה אלברט. למרבה הפלא המלכה מביעה עניין רב בעבדול לאחר שהוא מחייך אליה ומביע חיבה. האם יתכן כי יש למלכה המבוגרת עדיין לבידו שמסתתר אי שם?

תחת מעטפת של רגעים קסומים ומצחיקים, השניים מבלים זמן לא מבוטל ביחד, בו המלכה לומדת על התרבות ההודיתאיסלאם ולפעמים נדמה כי היא כאילו כמו ילדה קטנה הפועלת על פי גחמות, כי יש לה קראש על עבדול.

הסביבה הקרובה למלכה היא חבורה מגוונת הנעה בין ילדיה, ובראשם ברטי, אותו מגלם השחקן-סטנדאפיסט המהולל אדי איזרד. על מנת לא לחשוף את פרטי העלילה יותר מידי, אספר לכם שככל שהקשר בין עבדול למלכה מתהדק, כך הסביבה הופכת להיות מוטרדת יותר מהנושא וכך גם הקשר חושף רבדים שונים ומשונים בין השניים.


(עלי פזאר גונב את ההצגה | צילום יח"צ)

שמו של הסרט הנוכחי במקור הוא ויקטוריה ועבדול, בארץ קוראים לו להעיר את המלכה. לרוב אינני רואה את ההקשר בתרגום שמות הסרטים מלועזית לעברית, כולל בסרט הנוכחי. אומנם על המסך שחקנית זוכת האוסקר סוחפת אותנו יחד איתה לקשר לא ברור, אך עבדול הוא זה שגונב את ההצגה ולא דנץ'. זהו פזאר בדמותו של עבדול שיסחף אתכם יחד עם המלכה לתוך סיפורים בסגנון אלף לילה ולילה שהוא מספר בדבר הודו הקסומה. באופן אישי הוא גורם לרצות לצאת מהקולנוע ישירות לשדה התעופה ולטוס להודו. כפי שהוא מפיח חיים בארץ שהפכה עבורו זיכרון רחוק, כך הוא מפיח חיים במלכה מבלי שהוא שם לב.

הדרך הציורית בה עבדול פונה אליה יחד עם חכמת החיים וחוש ההומור שלו סוללת את דרכו לברית נאמנה שלא היה ניתן לשבור, גם לא כשפונה אליה ראש הממשלה, הלא הוא מייקל גמבון ("הארי פוטר"). אין ספק שחייו של עבדול השתנו ללא היכר כאשר הפך להיות יד ימינה של המלכה אחרי שחייו היו פשוטים וגנריים. הוא הסיבה ללכת לראות את הסרט על המסך הגדול. זהו אכן סיפור מופלא על ויקטוריה ועבדול שבמקרה אחד מהם הוא מלוכה והשני הוא משרת.

סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "להעיר את המלכה": מבטיחה לכם שלא תירדמו בחושך
סרטים בקולנוע